4. Ciklai, muzika

Kas yra ciklai?

Ciklai, arba pakartojimai, nurodo, kiek kartų bus atliekama komanda. Pakartojimų skaičius gali būti fiksuotas (kaip repeat 10) arba priklausyti nuo kitų aplinkybių, pvz., kartotis, kol atsitiks papildoma sąlyga (repeat until). Akcentuokite, kad cikle esančios komandos veikia „ratu“.

Ciklus lengviausia perprasti panaudojant muziką, juk joje nuolat kartojasi akordai, natos, žodžiai ir pan.


Apšilimui


Apšilimui. Priemonės: po uždarą nepermatomą dėžutę kiekvienam dalyviui (arba 2 tarpusavyje tvirtai suklijuotus vienkartinius puodelius). Kiekvienos iš jų viduje - kokie nors vienos rūšies kasdieniai nesudėtingi objektai - sąvaržėlės, kaštonai, kelios monetos ir pan. Vienodo turinio dėžučių turi būti po 2 (pvz., 2 dėžutės, kiekvienoje po 3 monetas; 2 dėžutės, kiekvienoje iš jų po 10 sąvaržėlių ir pan.). Veiklos tikslas - dalyviai pasiima po vieną dėžutę, juda po erdvę kratydami savo dėžutę ir stengiasi rasti savo porą - kitą dalyvį su taip pat skambančia dėžute. Veikla reikalauja susikaupimo ir atidumo.

Galimas veiklos pratęsimas - suradę savo porą, dalyviai bando atkurti tokį patį garso šaltinį, t.y. iš likusių medžiagų, testuodami, bando atkurti tokią pačią dėžutę.

Išsamesnis veiklos aprašymas anglų k. čia.  (©Exploratorium Teacher Institute)


Kūrybinė užduotis „Kaip skamba atostogos“


Vienas iš būdų sužadinti kūrybiškumą - sujungti žinias ir patirtį iš kelių visai nesusijusių sričių. Chrome Music Lab būtent tą ir daro - jungia kelias disciplinas: muziką, technologijas, dailę ir padaro jas prieinamas visiems. Eksperimentams atlikti nebūtinas muzikinis išsilavinimas ar programavimo pagrindai. Muziką galima ne tik groti - galima su ja žaisti, ją tyrinėti.

Trukmė: 15-20 min

Priemonės: kompiuteriai (planšetės), lapeliai su užrašytais daiktų/sąvokų pavadinimais (jie gali kartotis), ausinės (nebūtina, bet rekomenduotina).

Užduotis bus atliekama čia.

Šios užduoties metu mokiniai išreikš save muzikos pagalba. Sukurta melodija turi atspindėti jų santykį su objektu/sąvoka: patinka/nepatinka, baisu/gera, linksma/nuobodu ir pan.

Sąvokų pavyzdžiai: atostogos, gripas, limonadas, kontrolinis, bala.


Eiga:

  • Duokite dalyviams kelias minutes susipažinti su programa. Parodykite, kaip pakeisti instrumentą, melodijos greitį.

  • Kiekvienas mokinys išsitraukia po lapelį su pavadinimu objekto/sąvokos, kurį jam reikės išreikšti muzikiniu būdu. Veiklos pabaigoje mokiniai pasidalina įrašais vieni su kitais, aptaria.

  • Rekomenduojame mokytojui taip pat sukurti ir pristatyti savo melodiją.

Pastabos:

  • Tai - kūrybinė užduotis, kuri neturi teisingų ar neteisingų atsakymų.

  • Rekomenduojame mokytojui taip pat sukurti ir pristatyti savo melodiją.

Kas toliau? Likus laiko, pasiūlykite mokiniams išbandyti ir kitus eksperimentus (https://musiclab.chromeexperiments.com/), rekomenduojame pradėti nuo Kandinsky eksperimento.


Techninės užduotys


1. Orkestras


Tikslas: perprasti programavimo ciklų konceptą redaguojant bei kuriant muziką

Raktažodžiai: repeat, muzikos instrumentai, natos

Lavinamas papildomas įgūdis/disciplina: muzika, muzikos redagavimas

Projektas-užduotis: https://scratch.mit.edu/projects/313990381/

Projektas-atsakymas: https://scratch.mit.edu/projects/313988645/ 


Jei atliekate šią užduotį savarankiškai, be mentoriaus, rekomenduojame prieš tai peržiūrėti kitos užduoties atlikimo video įrašą, kuriame parodomos muzikos redagavimo galimybės bei paaiškinamos muzikos plėtinio komandos:



Užduotis laikoma atlikta, kai:

  • perkuriamas (remix) projektas-užduotis;

  • nuspaudus visus tris instrumentus (pianinas, mikrofonas, būgnai), girdimas skirtingas garsas. Naudokite įvykį When this sprite clicked;

  • paspaudus ant pianino - pasirenkamas instrumentas ir sugrojama melodija iš mažiausiai trijų natų. Komandas rasite muzikos plėtinyje (Music);

  • paspaudus ant mikrofono - sugrojamas iš Scratch garsų bibliotekos pasirintas garsas, galima jį paredaguoti.


Atlikus šią užduotį, galima ją redaguoti, pridėti daugiau instrumentų ir pan., arba pereiti prie antrosios užduoties.


Parsisiųskite užduočių lapą:

Orkestras_Užduočių_lapas
.docx
Download DOCX • 235KB

2. „DJ Scratch“


Tikslas: perprasti programavimo ciklų konceptą redaguojant bei kuriant muziką

Raktažodžiai: repeat, muzikos efektai, ritmas

Lavinamas papildomas įgūdis/disciplina: muzika, muzikos redagavimas

Projekto pavyzdys: https://scratch.mit.edu/projects/279672830/ 

Projekto atlikimo video:


Šiame projekte vizualinė dalis bus nesvarbi. Išmėginsite Scratch garso įrašymo ir redagavimo galimybes, tuo pačiu perprasdami ciklo sąvoką.

Prieš pradėdami kurti projektą, padiskutuokite, kas yra garsas? Kaip galima išgauti garsą, kur jį galima panaudoti? Ar kiekvienas garsas yra muzika?


Įkvėpimas:


Kartu su su mokiniais sukurkite muzikinį kūrinį, panaudodami:

  • Visas ciklo komandas: repeat (kartoti), repeat until (kartoti tol, kol..), wait until (laukti tol, kol..). Aptarkite, kuo jos skiriasi, kokiu atveju jos pravers kuriant žaidimus. Galite įterpti wait tarp visų blokelių, tada programa veiks lėčiau ir jos eiga bus aiškesnė. Iškelkite klausimą, ar galima įdėti forever ciklą į repeat? O atvirkščiai? Kodėl?

  • Išnaudodami kuo daugiau muzikinių Scratch galimybių: garso efektai, garso redagavimas, garso įrašymas, muzikos instrumentai ir pan. Eksperimentuojama trijose dalyse: Sound komandos, Music plėtinio (extension) komandos bei garsų pasirinkimui ir redagavimui skirta vieta:

  • Jei mokiniai nenori arba neturi galimybės įrašyti savo balso, išbandykite Text to Speech plėtinį.

Sukūrus šį bendrą projektą, toliau mokiniai kuria garso takelius savarankiškai - kerpa, klijuoja, apverčia ir pan. įrašytus garsus, šitaip sukurdami savo unikalią melodiją. Pritrūkus garsų, galima skolintis iš esančių Scratch bibliotekoje arba įrašyti naujus.

Šio projekto idėja galėtų būti naujo skambučio į pamoką mokyklai sukūrimas.


Parsisiųskite užduočių lapą:

DJ_Scratch_Užduočių_lapas
.docx
Download DOCX • 462KB

33 views